Quick Links:
Tøjsponsor
Vine fra Californien

Kort om vine fra Californien
De første vinstokke i Californien blev plantet allerede ca. 1767 af en missionær fra Mexico, men det var først under guldfeberen knapt hundrede år semere, at vinavlen tog fart. Guldfeberen havde trukket masser af europæiske eventyrere til og mange af dem var vant til at drikke vin hjemmefra. Der var straks nogen, der så et potentielt marked, og sådan blev flere af de kendte californiske vinhuse skabt.

Da guldet svigtede, slog mange af de indvandrede europæere sig ned og begyndte på det de kunne hjemmefra: Landbrug og vinavl. Tyskerne valgte den nordlige og kølige del af staten Californien, franskmændende den midterste og tempererede del, mens spaniere og italienere slog sig ned i den sydlige del, hvor varmen var lige som hjemme. Alle tog de hjemlige druer med sig, og det har ført til den stor mangfoldighed i californisk vinavl.

I Californien produceres mange forskellige vine. Der er plantet intensivt i de sidste årtier, så der vil formentlig blive produceret endnu mere i fremtiden. De kendteste områder i Californien er Central Valley, Mendocino, Napa County, North Central Coast, Sierra Foothills, Sonoma County, Southern California og South Central Coast.

Californiens vekslende klima har gjort det muligt at producere gode vine på mange forskellige druesorter.

Hovedparten af den californiske rødvinsproduktion er Zinfandel (24%), Cabernet Sauvignon(21%) og Merlot(14%). Zinfandel er umiddelbart den mest specielle af disse druer, fordi den i Californien bruges til mange forskellige typer vin.

Blandt hvidvinene er det helt klart Chardonnay(41%) der dominerer
Smagslisten: (klik på navnet på vinen for at gå til vurdering)

Crane Lake Chardonnay 2009

Ironstone 2007 Merlot

Leo Steen Calpella 2009

Cline Cool Climate Syrah 2007

Robert Mondavi Private Selection 2009

Heavyweight Red 2005
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1