Quick Links:
Tøjsponsor
Vine fra Cypern

Kort om vine fra Cypern
De cypriotiske vine er gennemgående lette og meget frugtige vine. Der er det specielle ved dem, at de fleste, der normalt reagerer negativt på vine, kan tåle dem.

Det skyldes, at der kun er den garvesyre i vinene, der kommer fra selve druen, da alle druer håndplukkes. Desuden findes der i mange vine biogene aminer, der er affaldsstoffer fra bakterier. Disse findes stort set ikke i cypriotiske vine, da klimaet er så varmt, at bakterierne ikke kan overleve.

Cypern er den 3. Største ø i Middelhavet og har nogle af de ældste minder om menneskets opståen. Det tidligste spor af mennesker daterer sig til 6000 f. Kr. Homer henviser til øen, som en fin kobberproducent. Næsten alle de store erobringstogter i Middelhavet har også omhandlet Cypern. Der er stadig i navnene på Cypern rester af historien og mytologien. Den skumfødte gudinde for elskov, Afrodite, er født af en bælge i en bugt nær Paphos. Et meget fint oldgræsk mosaikarbejde i Paphos viser "De første vindrikkere". Da det er 5000 år gammelt, er det bevis for den meget lange tradition, man har for vindyrkning og -fremstilling på øen. Cypriotisk vin har i tidens løb været omtalt af mange kendte og mindre kendte forfattere, der højt har besunget de ædle dråber.

Cypern blev et meget benyttet opholdssted for korstogsridderne og senere for tempelridderne. Særligt de sidste interesserede sig for vindyrkningen, og det siges, at Madeira med dens klassiske vine og området Champagne oprindeligt er tilplantet med vinstokke fra Cypern bragt frem af disse riddere.

Cypern kan som nævnt se tilbage på en meget lang vindyrkningstradition, der har strakt sig over mere end 5000 år.

SODAP fortsætter denne tradition med dens kvalitetsvine, der også i dag produceres under de bedste betingelser og under stadig kvalitetskontrol. SODAP blev etableret i 1947 og blev hurtigt ét af Cyperns førende vinkompagnier med 2 store "vinerier", ét i Lemesos og ét i Paphos. De producerer topkvalitet af vin og spiritus og har indtil nu en samling på 10 guld, 24 sølv og endnu flere bronzemedaljer vundet ved internationale udstillinger af vinprodukter. Det har medført, at SODAP´s produkter i dag eksporteres til mange lande: UK, Schweiz, Tyskland, Belgien, Finland, U.S.A., Canada, Japan og mange flere. Og altså også Danmark.

Klimaet på Cypern er utroligt stabilt fra år til år. Variationerne er så små, at man kan påregne en uforandret vinkvalitet hvert år. Man kan derfor ikke om cypriotiske vine tale om gode og dårlige årgange. De er altid gode.

Vinene drikkes ret unge, men kan godt gemmes nogle år. Specielt kan de tørre vine lagres i indtil 10 år.

Smagelisten: (klik på navnet på vinen for at gå til vurdering)
Mirto Dry Rosé wine

Afames 62

Kamenterena Red 2006

Stroubeli Maratheftiko 2008

Stroubeli Lefkadha 2008

Stroubeli Shiraz 2008

Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1