Vine fra Sydafrika

Kort om vine fra Sydafrika
Sydafrika har sin egen rolle blandt den sydlige halvkugles vinlande, da man præcist ved, at den første vin blev lavet i 1659. Vinavlen opstod ikke af religiøse men af sundhedsmæssige årsager, da de hollandske handelsskibe havde behov for en vitaminoptankning på deres vej til Asien. Sydafrikansk vin er berømt for sin kvalitet, og det siges at Napoleon i sit fangenskab drak et glas Vin de Constance hver dag.

Kvaliteten har ikke altid været lige god, fordi det plantemateriale, man anvendte i en periode led af virussygdomme. Men de sydafrikanske vinproducenter har siden midten af 1990’erne været travlt beskæftiget med at omplante markerne med sunde stokke.

Sydafrikas helt specielle druesort hedder Pinotage og er en krydsning af Pinot Noir og Cinsault. Der findes mange dejlige vine på Pinotage, men også dårlige. Derfor arbejdes der ihærdigt for at finde passende vinifikationsteknikker, fordi Pinotage er så speciel for landet.

Klimaet er fremragende til vindyrkning, og Sydafrika har blandt de ikke-europæiske vinlande en længere tradition for at lave vine med specifik geografisk oprindelse og særpræg. Omtalte Stellenbosch, Paarl, Franschhoek, Robertson, Walker Bay, Constantia er blot nogle af de mest kendte navne.

Smagslisten: (klik på navnet på vinen for at gå til vurdering)

KWV Chardonnay 2007

Plaisir de Merle Merlot 2005