Table 'renoholm_wine.fusion_winecomments' doesn't exist
Vinens Ægthed
Ægthed vs. velsmag vol.1

19. december 2008 af Holmgård

"Er en vin god, hvis den smager godt for den, der har købt den? Det er det langt fra alle, som mener".

Hvis én diskussion så sikkert som amen i kirken trækker blod til kinderne og rynker til brynene i vinkredse, så er det den om definitionen af kvalitet, formuleret som velsmag vs. ægthed. Bør en vins kvalitet vurderes i forhold til den umiddelbare drikkeglæde, den bibringer sin forbruger, eller hænger kvaliteten snarere sammen med, om vinen besidder en ægthed, dvs. er repræsentativ for sin appellation, sin drue og sine klassiske produktionsidealer? Diskussionen er relevant i disse tider, hvor europæiske vinproducenter netop har fået tilladelse til at anvende træspåner til at aromatisere deres vine med. Det har de gjort i årevis, men nu er det altså formelt i orden, om end langt fra kosher i toneangivende vincirkler. Træspånerne bliver nemlig opfattet som mindre fine end de tønder (fade), der giver den samme form for aromatisering til langt de fleste af verdens bedste vine. Det samme kan siges om brugen af særlige enzymer og gærtyper for at fremhæve bestemte aromaer, mikrooxidering for at blødgøre tanninerne, og en stribe andre mere eller mindre kreative kunstgreb, der indvirker på vinens karakter. Etablissementet har til gengæld fuld accept af det i Frankrig udbredte fænomen ”chaptalisering”, hvor vinens alkoholindhold, og dermed mundfylde og sødme, justeres ved tilsætning af sukkerholdige væsker under gæringen. Den proces vil EU nu forbyde, da der i forvejen produceres for meget vin, og det derfor ikke giver mening at anvende den frugt, som ikke i sig selv kan give en ordentlig en af slagsen.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere en tekst.

Log ind eller meld dig til.

Teksten er ikke vurderet.